skip to Main Content
Bel 077 - 398 28 34

Wanneer kan de ergotherapeut iets voor mijn kind betekenen?

Wellicht twijfel je als ouder of een leerkracht op school of het kind zich ontwikkelt zoals zijn of haar leeftijdsgenootjes. Bijvoorbeeld op het gebied van fijne motoriek, leren schrijven, spelen of gym. In dat geval kan de ergotherapeut uitkomst bieden.

Bij kinderen met een aangeboren aandoening zoals autisme of ADHD is specifieke begeleiding en structuur van groot belang. Het is dan ook erg belangrijk om naar de omgeving te kijken. Hoe kan de omgeving worden veranderd zodat deze beter aansluit op de mogelijkheden van het kind. Zijn dingen voor het kind verwarrend omdat de ene volwassene iets anders zegt of bedoelt dan de andere? Of is er een plek in de klas waar je kind minder last heeft van afleidende prikkels?

Het kind kan ook problemen ervaren in de prikkelverwerking, bijvoorbeeld over- of ondergevoelig zijn voor bijvoorbeeld geluiden, tastprikkels of evenwicht. Daarnaast zijn tips voor thuis ook erg belangrijk.

Om het kind goed te behandelen heeft Cathelijne een cursus CO-OP gedaan. Deze methode leert kinderen zelf plannen maken om doelen te behalen. De methode werkt erg goed bij kinderen met DCD, apraxie, ADHD, autisme en CP. De methode is overigens ook bewezen voor gebruik bij volwassenen.

Samen bekijken we waar de aandachtsgebieden liggen van je kind. Ook kijken we waar het kind juist goed in is, zodat we die vaardigheden kunnen gebruiken. Door spelenderwijs activiteiten aan te bieden, zoals knutselen voor de fijne motoriek, spelletjes gericht op coördinatie of parcoursen om vaardigheden te verbeteren, zie je de kinderen steeds meer vooruitgaan.

Het is belangrijk dat het kind gemotiveerd blijft. Kinderen horen of merken vaak zelf ook dat ze niet helemaal mee kunnen met de andere kinderen. Door spelenderwijs dingen aan te bieden en het kind te leren vertrouwen in zichzelf komen kinderen met plezier naar de therapie.

Uw ergotherapeute